نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2431
-
الف
+

خطر فروپاشی «منار پنجم» هرات را تهدید می کند

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در تلاش برای جلوگیری از خطر فروپاشی «منار پنجم» از مجموعه «مصلی هرات» کمیته اضطرار تشکیل داد.

به گزارش آی فیلم 2، «محمد طاهر زهیر» نامزد وزیر و سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ افغانستان برای جلو گیری از فروریزی «منار پنجم هرات» کمیته اضطراری تشکیل داد.

وی همچنین به مسئولان فرهنگی هرات هدایت داده است تا وضعیت «منار پنجم» را با مسئول سازمان علمی فرهنگی جهان (یونسکو) در افغانستان در میان گذاشته و زمینه  را برای بازسازی و مرمت این منار فراهم کند.

این نشست با  حضور« پوهاند محمد رسول باوری» معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ،رییسان حفظ و ترمیم آبدات تاریخی، باستان شناسی و موزیم ملی، رییس بخش فرهنگی یونسکو و همچنان شماری از متخصصان نهادهای مختلف و استادان پوهنتون، در وزارت اطلاعات وفرهنگ، برگزارشد.

وی افزود: با وجود آن که درگذشته به خاطر استحکام «منارپنجم هرات»، کارهایی صورت گرفته است، ولی با گذشت زمان، حواث طبیعی و جنگ های گذشته، این منار در حدود یک متر میلان پیدا کرده است و در حالت خطر فروریزی قرار دارد.

همچنان در این نشست اشتراک کنندگان نظریات و پیشنهادهای شان را به منظورجلوگیری از فروریزی منار پنجم هرات ارائه کردند.

در اخیر نشست نیز به منظور پیگیری تمام موارد در رابطه با «منارپنجم هرات»، کمیتۀ اضطرار متشکل از رییسان حفظ و ترمیم آبدات تاریخی، باستان شناسی، اطلاعات و فرهنگ هرات و رییس بخش فرهنگی یونسکو ایجاد شد.

 همچنان فیصله شد که از والی هرات تقاضا شود که تمام موارد احتیاطی را به خاطر جلوگیری از فروریزی و آسیب پذیری بیشتر منارپنجم هرات، روی دست گیرد و راه هایی که از اطراف منار میگذرد، به تدریج بر رفت وآمد وسایط بسته شود و از تمام متخصصان ملی و بین المللی تقاضا شود که در امرجلوگیری از فروریختن منارپنجم هرات، طرح ها و دیدگا های مسلکی شان را ارائه کنند.

بلندی منارهای مصلی هرات شکوه دوره تیموریان در هرات را نشان می‌دهد و در این دوره ۱۰ منار ساخته شده بود، اما پنج منار در جنگ‌ها و حوادث طبیعی فروریخته اند. مسئولان فرهنگی هرات از تکرار سناریو تخریب منارهای باقی مانده نگران هستند.

هرات از جمله ولایت های باستانی افغانستان می باشد که بر بنیاد آمارها در اداره اطلاعات و فرهنگ این ولایت، تاکنون بیش از ۴۰۰ آبده تاریخی به ثبت رسیده است.

م ا

نظر شما
ارسال نظر